TOYOTA URUCHOMIŁA W POLSCE PRODUKCJĘ ELEKTRYCZNYCH NAPĘDÓW HYBRYDOWYCH DO YARISA

KOLEJNY KROK W KIERUNKU ELEKTROMOBILNOŚCI

2021-04-07

6 kwietnia 2021 roku Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w swoim zakładzie w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję kolejnej elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Będzie ona współpracowała z silnikiem TNGA 1,5 l produkowanym w drugim zakładzie TMMP zlokalizowanym w Jelczu-Laskowicach. W ten sposób powstanie jeden hybrydowy zespół napędowy do Toyoty Yaris i Yaris Cross.

 

Na początku kwietnia fabryka TMMP w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Będzie ona współpracować z silnikiem o pojemności 1,5 l zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową TNGA (Toyota New Global Architecture), który od czerwca 2020 roku jest produkowany w Jelczu-Laskowicach.

W ten sposób oba polskie zakłady Toyoty zaczną wytwarzać hybrydowy zespół napędowy. Będzie on montowany w nowej Toyocie Yaris produkowanej we Francji (a od sierpnia br. – również w Czechach), a także w Toyocie Yaris Cross, której produkcja ruszy we Francji w tym roku.

Yaris jest obecnie najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie. W roku ubiegłym stanowił ponad jedną piątą (20,9%) wszystkich samochodów, które opuściły europejskie salony Toyoty. Jego udział w segmencie B wzrósł do 8,4%. W tym samym czasie w Polsce Yaris stanowił 24,42% wszystkich zarejestrowanych Toyot. Model ten wybierał co trzeci klient indywidualny w segmencie B. Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021 („European Car of the Year”).

W ramach inwestycji Toyota rozbudowała w Wałbrzychu odlewnię oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie obróbcze i linię montażu. Jesienią 2021 roku w Wałbrzychu ma powstać bliźniacza linia przekładni, a na początku przyszłego roku – kolejna linia produkcji silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona.

W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu prowadzi intensywne działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo ponad 300 pracowników.

„Z uwagi na popularyzację napędów hybrydowych w Europie, których udział w całkowitej sprzedaży Toyoty systematycznie rośnie i w 2020 roku wyniósł aż 54%, Toyota zwiększa produkcję kluczowych komponentów w naszych zakładach. Rozpoczynając po raz pierwszy produkcję silników elektrycznych, budujemy nie tylko nowe linie produkcyjne, ale również wiedzę i doświadczenie naszych pracowników w kierunku elektromobilności” – powiedział Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Wszystkie wspomniane wyżej inwestycje Toyoty w Polsce stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która zakłada dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych. Ma to pomóc w realizacji założeń firmy polegających na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 roku, przy czym 90% sprzedaży mają stanowić samochody wyposażone w zelektryfikowane układy napędowe – hybrydy, hybrydy typu plug-in, pojazdy zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.

Toyota zakłada, że do 2022 roku w polskich zakładach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie aż sześć linii produkcyjnych, na których będą powstawać główne podzespoły hybrydowe – trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA.

Wraz z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach do końca 2022 roku wzrośnie do prawie 6 mld złotych, możliwości produkcyjne – do 1,65 mln podzespołów rocznie, a zatrudnienie – do ponad 3000 osób.

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Hybrydowe pojazdy Toyoty korzystają z dwóch źródeł mocy – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom – gotowe narzędzie do walki ze smogiem.

Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.

Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty

Podzespół

Zakład produkcyjny

Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany)

Wielkość inwestycji [mln PLN]

Start produkcji

Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l

Wałbrzych

175 tys.

278

listopad 2018 r.

Silnik 2,0 l TNGA

Jelcz-Laskowice

312 tys.

370

wrzesień 2019 r.

Silnik 1,5 l TNGA

Jelcz-Laskowice

400

czerwiec 2020 r.

Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l

Wałbrzych

175 tys.

300

kwiecień 2021 r.

Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna)

Wałbrzych

175 tys.

600

IV kwartał 2021 r.

Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna)

Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice

155 tys.

I kwartał 2022 r.

Architektura TNGA

TNGA (Toyota New Global Architecture) to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta oznacza wspólne zasady konstruowania zarówno poszczególnych typów podwozi i nadwozi, jak i układów napędowych do różnych modeli. Jej cechą charakterystyczną jest niżej położony środek ciężkości oraz sztywniejsze nadwozie samochodu, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.

Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie – wyższą wydajność, modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej oraz lepszą ergonomię pracy i mniejszą uciążliwość dla środowiska.

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

TMMP posiada w Polsce dwa zakłady.

Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z jednostkami o pojemności 1,8 l i 1,5 l, 1-litrowe silniki benzynowe, a także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 350 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.

Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe o pojemności 1,5 l oraz 2,0 l, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 312 tysięcy jednostek napędowych rocznie.

Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty, koncernu Stellantis oraz firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.