1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota prezentuje dwa nowe modele elektryczne i zaawansowane technologie baterii
20 grudnia 2023

Dwa nowe prototypy elektryczne Toyoty i baterie nowej generacji

W najbliższym czasie Toyota poszerzy gamę samochodów elektrycznych (BEV) o kolejne dwa modele – ich prototypami są Urban SUV Concept oraz Sport Crossover Concept. Dodatkowo marka zaprezentowała najnowsze rozwiązania technologiczne w modelu FT-3e Concept, a także zapowiedziała na lata 2027-2028 premierę pierwszej seryjnej baterii trakcyjnej ze stałym elektrolitem.

Toyota Motor Europe (TME) zamierza do 2035 roku posiadać w swojej europejskiej ofercie wyłącznie modele bezemisyjne, w związku czym poinformowała o zbliżających się premierach nowych produktów i technologii. Już do 2026 roku gama marki w regionie zostanie poszerzona o łącznie sześć elektrycznych samochodów zasilanych bateriami (BEV). Podczas konferencji Kenshiki Forum w Brukseli zostały zaprezentowane dwa koncepcyjne modele z tej linii – Urban SUV i Sport Crossover – które dołączyły do dostępnej obecnie w sprzedaży Toyoty bZ4X oraz pokazanego w ubiegłym roku modelu Compact SUV Concept. Z kolei po 2026 roku swoje debiuty będą mieć baterie trakcyjne nowej generacji.

Wiceprezydent Toyota Motor Europe Andrea Carlucci nie ma wątpliwości co do najbliższej przyszłości marki: „Obecny rynek samochodów w Europie jest bardzo zróżnicowany. Mimo to naszym celem pozostaje w pełni bezemisyjna gama modelowa już w 2035 roku, czyli zaledwie za 12 lat. Jesteśmy zdeterminowani, by ten cel osiągnąć”.

Toyota z sześcioma modelami BEV do 2026 roku

W celu osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej Toyota opracowała kompleksową strategię, która obejmuje równoczesną pracę nad różnymi technologiami napędowymi o zerowym bilansie węglowym. W krótkoterminowej perspektywie marka planuje wprowadzić na rynek ogólnoświatowy zróżnicowaną gamę funkcjonalnych pojazdów korzystających zarówno z bezemisyjnych napędów elektrycznych zasilanych bateriami czy wodorem, jak i opartych na paliwach alternatywnych.

Priorytetem Toyoty jest ciągłe dostosowywanie swojej oferty do indywidualnych potrzeb klientów, wymagań rynku oraz dostępności infrastruktury. Tylko poprzez takie podejście możliwe jest realne ograniczenie, a następnie eliminacja emisji CO2 w sektorze transportowym. Program zmierzający do neutralności węglowej Toyoty skupia się nad pracami przy kolejnych generacjach hybryd (HEV), hybryd typu plug-in (PHEV), samochodów elektrycznych zasilanych bateriami (BEV), a także pojazdów z ogniwami paliwowymi (FCEV). Ponadto firma rozwija technologie silników spalinowych zasilanych wodorem oraz paliwami syntetycznymi.

W planach Toyoty na 2026 rok jest wprowadzenie do sprzedaży w Europie łącznie sześciu modeli BEV. Oprócz dostępnego już średniej wielkości SUV-a bZ4X na rynku pojawią się w niedługim czasie nowe auta. Należą do nich Compact SUV Concept – czyli prototyp z zeszłorocznej edycji Kenshiki Forum – a także Urban SUV Concept oraz Sport Crossover Concept, które zobaczyliśmy po raz pierwszy w tym roku.

Już w przyszłym roku do segmentu B-SUV dołączy Urban SUV Concept zbliżony do modelu produkcyjnego. Zgodnie z prognozami miejskie SUV-y staną się jednym z kluczowych segmentów pojazdów elektrycznych w Europie. Ten model o charakterystycznej sylwetce SUV-a został stworzony na bazie sukcesu hybrydowego Yarisa Cross będącego najpopularniejszym modelem w swojej klasie. Urban SUV będzie dostępny z napędem AWD oraz dwoma bateriami o różnych pojemnościach do wyboru. Ta różnorodna oferta umożliwi klientom dopasowanie pojazdu do własnych preferencji pod względem zasięgu, osiągów oraz kosztów eksploatacji.

Alternatywą dla SUV-ów jest z kolei prototyp Sport Crossover Concept nawiązujący do stylowego crossovera. Ten pięciodrzwiowy model wyróżnia się sportową sylwetką oraz komfortowym, przestronnym wnętrzem, wyznaczając trendy stylistyczne dla kolejnych samochodów elektrycznych Toyoty. Europejska premiera auta jest przewidziana na 2025 rok.

Baterie nowej generacji po 2026 roku

Toyota rozwija nowe technologie baterii, które po 2026 roku mają stanowić rewolucyjną zmianę w sposobie projektowania, produkcji i użytkowania samochodów elektrycznych oraz uczynić bezemisyjne pojazdy bardziej dostępnymi i przystępnymi cenowo. Zapewnienie wszystkim zrównoważonej mobilności to dla Toyoty priorytet, dlatego marka nieustannie pracuje nad wprowadzeniem kilku różnych technologii baterii kolejnej generacji. Pierwszą z nich będzie ultrawydajna wersja konwencjonalnej baterii zapewniająca dwukrotnie większy zasięg i o 20% niższe koszty niż ta dostępna obecnie w modelu bZ4X.

Kolejna nowość to wysokiej jakości bateria litowo-żelazowo-fosforanowa (LFP), która jest znacznie tańsza w produkcji od klasycznej litowo-jonowej. Niskie koszty produkcji przyspieszą popularyzację aut elektrycznych, a dodatkowo bateria będzie mieć nowy kształt oraz innowacyjną strukturę bipolarną. Inżynierowie Toyoty postawili sobie za cel zwiększenie zasięgu o 20% przy jednoczesnej redukcji kosztów o 40% w porównaniu z baterią z modelu bZ4X. Z kolei trzeci rodzaj baterii będzie wyróżniała wysoka moc i osiągi. Akumulator ten będzie posiadał bipolarną konstrukcję z katodą niklową, jeszcze bardziej obniżając koszty i zwiększając zasięg napędów elektrycznych. Absolutną innowacją Toyoty w tej dziedzinie będzie jednak bateria ze stałym elektrolitem, której ładowanie od 10% do 80% ma trwać zaledwie 10 minut.

Andrea Carlucci tak komentuje te innowacje: „Dokonaliśmy technologicznego przełomu, przezwyciężając największe wyzwanie, jakie stawiała przed naukowcami technologia baterii ze stałym elektrolitem – kwestię trwałości. Obecnie przygotowujemy tę technologię do masowej produkcji. Przewidujemy, że będzie ona gotowa do komercjalizacji w latach 2027-2028, a możliwości produkcyjne pozwolą na wyposażenie w nią dziesiątek tysięcy samochodów rocznie”.

Toyota koncentruje się także na rozwijaniu innych technologii z zakresu produkcji, inżynierii i projektowania kolejnych generacji pojazdów z napędem elektrycznym. Kenshiki Forum stało się areną europejskiej premiery Toyoty FT-3e Concept, która została zaprojektowana z wykorzystaniem wszystkich technologii przyszłości decydujących o nadchodzącym sukcesie pojazdów elektrycznych. Dzięki tym innowacjom samochody marki będą charakteryzować się niższą wagą, większą aerodynamiką i niższymi kosztami produkcji. Toyota FT-3e imponuje zaawansowanymi technologiami łączności i multimediów, umożliwiając spersonalizowane usługi oraz oferując zupełnie nowe wrażenia z jazdy.